OKblog

Apple lže se Safari 4

Čtvrtek, 5. března 2009 17.29 Prohlížeče

Apple nedávno vydal betaverzi svého prohlížeče Safari a způsobil tím menší rozruch. A to nejen novými funkcemi – například Cover Flow. Na stránce s funkcemi se objevilo několik vět, které jsou přinejmenším rozporuplné.

Apple si jednoduše „přivlastňuje“ funkce, které vymyslel někdo jiný. V mnoha případech to byla Opera, která, ač na okraji zájmu, zásobuje výrobce prohlížečů novými nápady.

„Safari is the first – and only – web browser to pass Acid 3.“

Tady jde spíše o ujasnění pojmů. Safari projde Acid3 testem až teď, v betaverzi 4. (Tedy několik měsíců po uvedení alfaverze Opery 10.) Je ale pravda, že jádro WebKit bylo prvním, které tento test splnilo na 100/100.

„The first browser to feature a built-in RSS reader, Safari is the ideal way to browse the entire web without using a second application.“

Opera měla RSS čtečku už v roce 2003 ve verzi 7.50P1. I Firefox měl podporu RSS dřív…

„Safari was the first browser to let you organize tabs by dragging and dropping.“

Až teď? Opera to uměla už asi před deseti lety. Paradoxní je, že i Google Chrome, který ze Safari částečně vychází, to uměl dřív.

„Safari was the first popular browser with a download management window.“

Tak to je neuvěřitelná hloupost. Opera měla samostatné okno (tab) pro přenosy už v době, kdy Safari neexistovalo.

Safari 4 je zajímavý prohlížeč, na Windows je už konečně použitelný (ale stále nestabilní). Nabízí spoustu zajímavých vychytávek… které z velké části vymyslel někdo jiný. To by samo o sobě tak nevadilo, kdyby Apple netvrdil, že byl první…

předchozí další


Související články

Komentáře (38)

 
čtvrtek, 5. března 2009 18:16:38

Hm, tak tohle Apple asi trochu přepísk :) to už musim uznat i já. ale nemění to nic na tom že pro mě je Safari pořád nejvíc user-friendly řešení. na windows nevim jak na tom je.
ale rád bych už konečně vyzkoušel Chrome na OS X… ale to si asi ještě chvilu počkám :(

 
čtvrtek, 5. března 2009 18:21:57

[1] Ticonderoga: Právě Safari 4 Beta je už na Windows docela použitelný prohlížeč. Víceméně nativní rozhraní, nerozmazává písmo (jde tam nastavit normální Windows AA). Vadí mi akorát ty taby nahoře ála Chrome, ale prý se to dá vypnout (kde?)…

 
čtvrtek, 5. března 2009 19:08:03

To je prostě politika Apllu a nejenom jeho… Aplle kopíruje věci od Opery a dalších a pyšní se tím že je první. MS kopíruje vychytávky v systému od Apllu a taky je vydává za svůj výtvor. A nejsou jediní, akorát mají tu drzost tvrdit, že je to jejich nápad.

 
čtvrtek, 5. března 2009 19:17:06

Ondřeji, ty jsi prostě idiot :-) Ono by stačilo chápat, že kopírování funkcí = dělání je stejně. Jde jen o to, že Safari to narozdíl od Opery umí několikanásobně lépe :-)

Jenže zaujatý primitiv tohle prostě nepochopí :-)

 
čtvrtek, 5. března 2009 19:23:42

[4] Patrik Vogl: Mohl bych ti ten komentář smazat za vulgaritu, ale nejsem ty, takže to neudělám :) Já jsem nikde neřekl, že je kopíruje, ale že tvrdí, že to vymysleli.
Dejme tomu, že bys vymyslel volant a dal si ho do svojeho auta. A někdo jiný přijde, udělá svůj volant a řekne, že ho vymyslel on.

Ale to zase prostě nemůžeš pochopit ty :)

 
čtvrtek, 5. března 2009 20:15:13

[4] Patrik Vogl: Nikdo tu nemluví o tom, kdo co dělá líp, ale kdo se pyšní cizým peřím. Máš fakt inteligentní myšlení, vskutku. Jseš zrovna tak zaujatý applem jako je ondra operou ;) …pak tu něco kydej ;)

 
čtvrtek, 5. března 2009 20:27:05

Když nad tím tak přemýšlím, považuje vůbec Apple Operu za konkurenceschopný „populární“ prohlížeč? Vlastně jej nemá ani v grafech porovnávající jednotlivé prohlížeče.

A jen tak na okraj, efektivní práci s taby a okny je v Safari už od verze 3, ze které teprv vychází Google Chrome.

 
čtvrtek, 5. března 2009 20:31:51

[7] QuickShare: Řekl bych, že Apple Operu vůbec nebere v potaz. Ale to se dá možná i pochopit, protože Opera má v USA menší podíl než Safari…

 
čtvrtek, 5. března 2009 22:35:51

Kupodivu jsem si ted na ntb opet nainstaloval Mac OS X (hackintosh; osx86) 10.4.11 Tiger, takze mne ted veci okolo Apple celkem zajimaji.

Muj nazor? Apple ma zajimave vyrobky, hodne user-friendly a super design. Vse samozrejme predrazene a funkcne pozadu. Politiku Applu sleduju uz nejaky patek (konkretne od dob iPhone s „wow efektem“) a absolutne s ni nesouhlasim. Je to zajimave, Apple produkty zacinam posledni dobou preferovat, ackoliv s nazory Apple vetsinou absolutne nesouhlasim. Tohle je jeden z nich.. Samozrejme mas pravdu, staci se podivat par let dozadu a Safari neumelo ani to RSS (tusim, ze jeste Safari 2 v Tigrovi 10.4.8 to neumelo), coz Opera samozrejme umi uz dlouho (nebudu ted sledovat changelog, kdy tam to RSSko pridala)..

Kazdopadne je skoda, ze vetsina lidi pouziva IE a pokud uz se nejaka lama na neco zmuze, tak je to firefox, pritom Opera je skvele rychla, ma super funkce a ve verzi 9 uz i pekny design imho (=hezci nez ve ff).

 
čtvrtek, 5. března 2009 22:43:03

[9] Anonymous_: Opera má RSS už nějakých pět šest let…

Na co Opera dojíždí, je špatný marketing, ale to asi proto, že se zaměřuje víc na mobilní platformy.

 
čtvrtek, 5. března 2009 23:44:20

jabko je vždycky první, to nevíš? :P :D jinak mi jablečné produkty, kromě štrůdlu nepřirostly k srdci :P

[4] Patrik Vogl: omg :( proč na hackfestu padlo první jabko? kvůli díry v safari a flashe ;) a mimoto, na někoho s vistou ti to moc kecá ;)

[9] Anonymous_: tak u firefoxu je to o tom, jak si to uděláš, opera ti nabídne v základu spoustu funkcí a možností nastavení mám iceweasel (firefox) a operu, opera je výchozí, ale používám oboje, konkrétně na linuxu mi jede opera podstatně rychlejí než iceweasel :)

 
čtvrtek, 5. března 2009 23:48:48

[2] xergic: Tak jsem našel to předělání tabů ve Windows na adrese http://observationpoint.org/articles/2009/02/24/changing-hidden-preferences-in-safari-4-public-beta-on-windows/ , ale nevim co se skinem. Nevim, jestli to dělá jenom mě, ale všechno pozadí i texty jsou světle šedivý a vypadá to fakt otřesně :(

 
pátek, 6. března 2009 8:53:26

Tady je problém někde jinde. Znalým lidem tohle dojde, že apple trošku nadneseně hovoří o svém produktu, ale laik, kterých je opravdu více na to skočí. Proto má opera jen 1-2% podíl ve světě. I chrome má víc a je to škoda. Opera neumí své produkty prodat.

 
pátek, 6. března 2009 9:18:24

Nejsem zarputilý zastánce žádného prohlížeče. Dřív jsem fandil Opeře, pak Firefoxu a teď fandím všem – protože já jako uživatel na tom jen vydělávám, pokud tu bude zdravé konkurenční prostředí.

Nicméně takové nehorázné marketingové lži se mi příčí!

 
pátek, 6. března 2009 11:49:21

[13] mibrt: Chrome má víc, protože Google. To je jednoduché. Má reklamu, kterou vidí miliony lidí denně a ani za ni nemusí platit. Nemyslím si, že by Chrome prorazil, kdyby nebyl od Googlu.

[14] peCan: Konkurence musí být, o tom žádná. Ale tenhle přístup není úplně správný.

Apple si může dovolit záměrně (?) přehlížet Operu, protože má fakt malý podíl a lidi ji neznají. Takže málokdo může zjistit, že to není pravda…

 
pátek, 6. března 2009 13:17:24

Sory za OT, ale ten Vogl je fakt debil…

 
pátek, 6. března 2009 23:37:25

Dobre, dam to tady ofiko…

tady jde jen o to, ze autor clanku si hraje na frajirka, pritom zjevne ani neumi anglicky… vsude je totiz napsane WAS…

a obycejna bystrost dovoli pochopit, ze apple nepise o safari 4, ale o safari obecne… !!!!!!!!!!!!!!!!

vsude se pise safari BYL prvni s rss apod, ne safari JE JEDINY S RSS… safari s rss prislo nekdy kdovikdy, to snad nemuze autor myslet vazne, ze by stim apple prisel ted a jeste se tim chlubil…
cely clanek o nicem a k nicemu, protoze to autor proste nepochopil… apple jen shrnuje historii safari a to, ze o safari autor nic nevi (stacila by vedomost, ze rss ctecku melo uz safari 3, pak by mu to mozna cele doslo), je fakt skvele, kdyz tady breci nad tim, jak apple lze, protoze sam na apple nikdy nemel…

 
pátek, 6. března 2009 23:46:33

a zajimave taky je, jak tady vlastne nikdo o applu a safari poradne nevi a stejne chytraci…
http://www.mujmac.cz//images2/02mm26022009f.jpg
tohle je graf od applu… to je divny… neni tam opera?

a opera ze ma 1-2% na svete jen kvuli tomu, ze laici skacou na spek? to je nekdo tak naivni? proc vlastne opera nevladne svetu? =D

 
pátek, 6. března 2009 23:51:14

[17] Garcy: Tak já fakt nevím, někteří lidi asi mají fakt problém pochopit text…

Vážně nechápu, co má znamenat ten argument s „was“. Apple v těchto věcech nebyl první. A Apple nebyl první s RSS čtečkou. Opera měla RSS čtečku už v roce 2003, Safari tuším o dva roky později. Takže tenhle argument je úplně mimo…

>> vsude se pise safari BYL prvni s rss apod, ne safari JE JEDINY S RSS
Viz výše, první nebyl. A nikde nepíšu, že byl jediný. To jste vzal kde?

Fakt nemám potřebu „brečet“, protože nemám Apple (i když bych chtěl, ale to sem nepatří; navíc vlastním iPhone 3G).

P.S.: Chtělo by to nejdřív pořádně číst, pak myslet a potom až něco psát ;)

 
pátek, 6. března 2009 23:58:02

[18] Garcy: Ten graf je z CNetu, ne od Applu! Takže zase blbost… Mimochodem, graf od Applu je tady:
http://www.apple.com/safari/whats-new.html#performance
(po kliknutí na View the performance charts)

Kde tam je Opera?

 
sobota, 7. března 2009 19:04:41

Na Macu to jde přehodit (ty taby) zpátky dolů přes terminál, na Windows to hádám nepůjde.

 
úterý, 10. března 2009 16:52:56

Tak tohle je bomba. To bych do nich tak nějak neřekl, ikdyž co dneska neni možný?? :)

Máte někdo hlubší zkušenosti se Safari? Jak se v tom dá orientovat, co všechno to umí, apod. By mě docela zajímalo, jak se to může postavit třeba Firefoxu nebo Opeře.

 
úterý, 10. března 2009 22:28:52

Ondro, slyšíš ty pšouky linoucí se z komentáře číslo 4? Skoro jako by tu někdo mluvil… :O

 
sobota, 14. března 2009 19:51:46

[22] Ashen: Ja ted pisu ze Safari 4
Muj subjektivni nazor srovnany predevsim s Operou, ktera je muj favorit ve Windows a v Linuxu:
Takze nejdrive minusy, at to hezky vememe poporade. Chybi mi tu mouse gestures, vyhledavani pomoci adresniho radku (g hledany_vyraz). Stabilitou se Safari 4 muze srovnavat s Opera 10.00 Alpha (oba obcas spadnou). A chybi mi tu rychla nabidka F12, kterou se da na Opere rychle vypnout/zapnout cookies/JS/proxy… Rychlosti je na tom lepe nez Opera (srovnani Mac verzi). Kdyz se nacitaji obrazky/flash etc. a ja chci scrolovat chycenim posuvneho baru vpravo, tak vse jakoby zmrzne a jakmile posuvnik pustim, vse je najednou nactene (takze prvky pri posouvani funguji, nacitaji se, jen je obraz pri posouvani u techto prvku staticky, takze pusobi nenactenym dojmem).

Po otevreni noveho tabu tu je speed dial z Opery, lechce prikraslen, ale je to prakticky kopie. Prohlizeni v hostorii ve stylu cover flow je vazne luxusni a musim rici, ze i prakticke.

Jinak mi tu zatim nic nechybi a nemuzu si stezovat. U prohlizecu mi jde predevsim o rychlost a ta je u Safari 4 na hodne velke (dobre) urovni.

 
neděle, 15. března 2009 1:27:23

Je úžasné ako sa tu všetci sťažujete že apple na svojich stránkach klame, pričom ty tu robíš to isté. Akú vec Safari okopírovalo od Opery? Nič ma nenapadá! Alebo to čo hovoríš o taboch je tiež blbosť. Spustil som Operu a skúsil som zobrať tab a vložiť ho do iného okna a nešlo to. Rovnako ako ďalšie drag and drop funkcie. Tak čo to tu hovoríš že je to tam už 10 rokov? Fascinuje ma ako si niektorý žudia myslia že Top Sites má niečo sppoločné so Speed dial. Však jediné čo to má spoločné je že sú tam obrázky veďža seba. Ale tie obrázky poukazujú na niečo iné a fukcia je úplne iná! Veď predsa nemôžeš považovať zoznam najnavštevovanejších stránok a tvoj ručný výber obžúbených stránok za to isté!

Opera je skevlý prehliadač a nemyslím si, že Safari je lepší ale nemám rád keď niekto hovorí hovadiny·.

 
neděle, 15. března 2009 3:16:24

[25] Michal K.: Ok, tak nejnavstevovajnejsi stranky v „Top Sites“ nejsou okopirovany od Opery, ale od Chrome.. Neni to jedno?

V Opere se daji primo samostatne taby vytahovat, jako samostatna okna v ramci okna prohlizece.

 
neděle, 15. března 2009 12:23:22

[25] Michal K.: O tom by se dalo polemizovat. Možná (to slovo je důležité!) kdyby Opera nevymyslela Speed Dial, tak Chrome ani Safari žádné Top Sites nemá. Ten nápad je hodně podobný – nabízet přístup na stránky z prádzného tabu – nicméně funkce je jiná…

A to o tabech není blbost. Opera uměla organizovat taby (myšleno v rámci jednoho okna) už dávno, to Safari a třeba ani Firefox dlouho neuměli.

Tak, a jaké další „hovadiny“ tu ještě jsou?

 
neděle, 15. března 2009 16:36:20

To že v opere môžeš meniť poradie tabov v jednom riadku možno Apple nepovažuje za dostatočnú organizáciu drag and drop. Ide o to že v Safari to môžeš dropnúť do hociktorého okna alebo aj úplne mimo a vytvoriť nové a to sa v Opere nedá, tam môžeš len meniť ich poradie.

Žiadnu s tých vecí rozhodne nemôžeš nazvať že Apple klame alebo kopíruje a už len pre to že Opera nie je (a rozhodne nebola) popular browser.

Klameš tu ty, napíšeš si tu titulok „APPLE KLAME“ len preto, že Opera mala download tab skôr ako Safari svoje okienko. Opisuješ tu malé drobnosti ktoré nemusia byť pravdivé a len upozorňuješ na nepresné vyjadrenia Apple a aj tak si dovolíš napísať že Apple klame. Niekomu stačí uvidieť len taký titulok a automaticky sa mu v hlave spojí Apple z niečím zlým. Už som si tu pár krát všimol že máš nejakú potrebu urážať tu Apple a neviem prečo. To čo tu píšeš mi pripadá ako že nasilu si pozeráš každú vetu na Apple.com a hžadáš o čom by si mohol napísať aby si žahko ovplivnitežným žudom dokázal že Apple je niečo zlé a pritom používaš slová ako „klame“, „monopol“ atd.

 
neděle, 15. března 2009 16:47:45

[28] Michal K.: To není pravda. V Opeře můžeš taky přetáhnout tab mimo okno a vytvoří se nové. A stejně tak můžeš přetahovat taby mezi okny. To jde už dlouho. Takže tohle je mimo…

Popular browser je jen u jedné teze, u ostatních je first (tedy první, což není pravda). Navíc je otázka definice toho slovního spojení. Takže zase mimo.

Já neklamu. Apple ano. Tvrdí, že byl v něčem první, přičemž to není pravda. Netvrdím, že kopíruje, ale přivlastňuje si něco, co nevymyslel a to mi vadí. A jaké nepřesné vyjádření? Je to spíš neznalost nebo záměr…

A fakt nemám potřebu urážet Apple (mimochodem vlastním iPhone 3G), jenom si nemyslím, že Apple je ten jediný dokonalý a bezchybný a má vždycky pravdu. Apple je mi sympatický skoro vším, co vyrábí, líbí si mi Mac OS X i hardware. Ale já vím, kde je asi problém – dívám se na to kriticky z druhé strany a to někomu prostě vadí…

 
neděle, 15. března 2009 17:10:54

Mám Operu a neide mi to tu. Stiahol som si ju v dobe, kedy to na Safari išlo takže je pravda že boli skôr. Download okienko som ti spomínal, taby tiež a ACID 3 si si sám vyvrátil (a o RSS nič neviem a kvôli tebe si to zisťovať nebudem) ale stále to nechceš pochopiť. Je mi síce žúto že tu klameš žudí ale očividne ti v tom asi nezabránim a tak kašlem na to.

 
neděle, 15. března 2009 17:19:43

[30] Michal K.: Na Windows a Linux verzi to jde 100% uz minimalne rok, takze to, ze ti to nejde neni chyba Opery, ale tvoje.

už len pre to že Opera nie je (a rozhodne nebola) popular browser.
To doufam nemyslis vazne? Takze kdyz nekdo neni monopol (Safari je na tom s procentuelnim zastoupenim na Internetu btw jen o kapanek lepsi nez Opera, na poli desktopu) tak ho muzeme ignorovat? Tak jeho inovace a novinky nejsou podstatne? V tom pripade cokoliv noveho v Mac OS X je okopirovane od Microsoftu, kterej je MNOHEM vetsi?

A btw, Opera mala? Staci se podivat na pouziti Opery Mini, ktere neustale roste. Jestlize je Opera na poli PC v poli „ostatni“, tak na mobilnich zarizenich je na strane „top“. Takze bych o Opere pomlcel. Vzdy to byl kvalitni browser.

Mimoto, vis, ze Apple se Safari nezacal od nuly? Vzal si WebKit jadro z Linuxu, ktere bylo OpenSource a jen si ho zacal upravovat a cpat do svych komercnich produktu.

Ne, do nikoho tu nereju, jsem nestranny, jak vidis, ted tu pisu z Applackeho produktu a jsem spokojen, jen nerad vidim, kdyz nekdo zvani nesmysly. Opera si zaslouzi uznani a to, ze Apple zvelicuje a pritahuje si nektere veci k sobe, je stejne znama vec, jakoze MS je monopol, ktery nam s kazdym novym Windows bulikuje, jak super je to OS.

 
neděle, 15. března 2009 17:22:35

[30] Michal K.: To je zajímavé, protože Opera to umí od verze 7.0, která vyšla v lednu 2003 (to bylo Safari ještě jako první public beta a nic takového neumělo).
Acid3 test jsem si nevyvrátil (jak?!). První jím prošel WebKit, jenomže Webkit není Safari.
A k RSS ani argumenty nemáš (radši)…

A co bych jako měl pochopit? Chceš mi namluvit, že Apple vlastně byl ve všem první a že to všechno vymyslel, jenom se o tom neví? V čem teda klamu lidi? V tom, že říkám, že Apple má na webu lživé (nebo mírněji řečeno nepřesné) informace?

 
neděle, 15. března 2009 17:26:00

[31] Anonymous_: Jenom si dovolím tě trochu poopravit: Apple si vzál jádro KHTML z Konqueroru (a potažmo KDE), udělal z toho WebKit a začal ho nabízet jako Safari. A nedávno se projekty KHTML a WebKitu zase sloučily.

 
neděle, 22. března 2009 17:41:41

jen tak na okraj k jablečnému browseru :D http://digitalne.stahuj.centrum.cz/macbook-se-da-hacknout-za-10-vterin/ :D

 
středa, 6. května 2009 23:42:14

Pokud to tu již nebylo řečeno, rád bych připomenul, že Opera nebyla prvním prohlížečem s taby. První byl IBrowse na Amidze, potažmo NetCaptor, dáli se to tak počítat.

Pokud jde o Acid 3, je lidem trochu znalý pojem webkit synonimem pro Safari. Takže tady bych řekl, že apple nekeca.

 
čtvrtek, 7. května 2009 0:45:51

[35] Coca Design: Nikdo netvrdí, že Opera měla taby jako první. O to tady vůbec nešlo. Stačí umět číst.

WebKit není synonymum pro Safari. To ani náhodou. WebKit je jen jádro (které je ještě k tomu odvozené od KHTML). To je jako kdybych řekl, že Gecko je synonymem pro Firefox… Takže Apple kecá.

 
neděle, 15. listopadu 2009 9:25:39

Tak Garcy se ukazal zase jako pekný vůl.
Safari nebylo první s RSS čtečkou ani 3, ani 4.

Zase další blbeček co Apple produktům dělá ostudu.

Výborný článek, jak se říká jaký pán takový pes, takže se není čemu divit, když spousta lidí z Mac prostředí lže. ;) Škoda

Jinak k OT proč opera prohrává je celkem jasné, protože nenabízí v základě nic na pohled co ostatní prohlížeče, jen se stačí kouknout jak FF/IE8 funguje po instalaci a pak na to jak Opera rozhazuje tak 5% navstivených webu, které ostatní zobrazí správně. Plus její ohromně nepraktický skin.

Google Chrome nabízí inovaci a rychlost, FireFox osobitost a IE lenost. Na co se zaměřuje Opera?

 
neděle, 15. listopadu 2009 17:33:26

[37] AppleGuy: Opera se zaměřuje na ty, kteří od webových prohlížečů čekají něco víc, než jen zobrazování stránek. Teda aspoň to si myslím já.
Mně na Opeře vyhovuje spousta věcí, od gest myší (které se mi líbí už v základu), přes RSS čtečku, po možnosti přizpůsobení, které jsou fakt obrovské.
Snad jen v rychlosti není úplně první, tam jasně vede Chrome.

Jinak to, že „rozhazuje“ 5 % (údaj vycucaný z prstu?) webů nemusí být vždy chyba Opery, ale tvůrců, kteří píšou weby jak prasátka :)

A tak bych mohl pokračovat dál, ale nebudu, protože jsem tady už psal snad stokrát – v článcích i komentářích…

K tomuto článku již není možné přidávat komentáře.