OKblog

TDI vs. MDI

Sobota, 12. listopadu 2005 12.15 Prohlížeče

Ne, nebudeme se bavit o autech, nýbrž o prohlížečích. Co vlastně znamenají tyto dvě zkratky? Jsou to typy grafického rozhraní. Proč o tom píšu. Včera jsem si na jednom fóru přečetl reakci na můj komentář, kde jsem psal, že Firefox nebyl první prohlížeč s taby. A taky nebyl. Jenomže se vždy najde někdo, komu se to nelíbí…

Jistý člověk mě nazval „nope“ (což je jakýsi přepis slova noob neboli newbie – začátečník) a připojil k tomu, že Opera používá MDI s taby (doslova to bylo „tab-like MDI“) a že taby vytvořili lidi z Mozilly/Netscapu. Toto mě rozesmálo. Vždyť Opera měla taby už dávno předtím, než vyšla první stabilní verze Mozilly.

Abych to uvedl na pravou míru – TDI vytvořila firma BookLink Technlogies pro prohlížeč InternetWorks a to už v roce 1994. Tedy v době kdy „Netscape“ byl ještě znám ve stadiu betaverze pod názvem Mosaic a o Mozille si mohli nechat všichni akorát zdát.

První Mozilla s TDI vyšla až na podzim roku 2001 (na jaře téhož roku již taby podporovala díky rozšíření MultiZilla), tedy celých sedm let po vynalezení TDI! Opera nyní nabízí tři možnosti uživatelského rozhraní – TDI, MDI nebo SDI.

Pokud ještě stále nechápete rozdíl mezi TDI a MDI, je načase, abych to trochu vysvětlil. V TDI jste odkázani jen na taby a všechna okna jsou maximalizované. S tím nic nenaděláte. V MDI máte možnost používat nejen taby, ale i samostatná okna uvnitř programu. Typickým představitelem je třeba Adobe Photoshop (nebo jiné grafické programy, mimo GIMP). Mezi prohlížeči je to již zmíněná Opera a nadstavby Internet Exploreru (Maxthon, Avant Browser…).

Asi by se hodil nějaký závěr. Tomu člověk jsem tedy odepsal tohle, ikdyž značně zkráceně. Reakce zatím nepřišla. Pro vás čtenáře by tento článek mohl mít taky nějaký užitek. Doufám…

předchozí další


Související články

Komentáře (7)

 
sobota, 12. listopadu 2005 12:31:28

Dobré vedieť ;-). Dík.

 
sobota, 12. listopadu 2005 12:33:25

Hergot, teď v tom mám ještě větší bordel :D!
Hale, já vidím základní rozdíl v tom, že opera má v základě hozený křížky u každýho okna k zavření, kdežto FF musíš stisknout pravý->zavřít panel. Souvisí to nějak s tím TDI a MDI?

 
sobota, 12. listopadu 2005 12:46:42

zimmi: Přečti si to ještě jednou a pomalu ;)
Ne, s tím to žádnou souvislost nemá. Stejně to má třeba i Flock, který používá TDI.
Když klikneš pravým na panel záložek, máš tam možnost Uspořádat. Díky tomu si můžeš okna rozděli vertikálně, horizontálně a jako kaskádu. To je MDI, v TDI tohle udělat nemůže, protože tam jsou okna vždy maximalizovaná ;)

 
sobota, 12. listopadu 2005 13:15:05

No proč jsi tuhle definici nenapsal do toho článku? :D

 
sobota, 12. listopadu 2005 13:39:50

zimmi: Ona tam je, ale trošku zkrácená :D

 
neděle, 13. listopadu 2005 15:58:46

Ve své podstatě je MDI dceřinný formulář ( potomek ) formuláře hlavního ( a taby, jako i všechny další prvky WinForms, obsahovat může; může obsahovat dokonce i vlastní menu ), kdežto taby jsou „jenom“ prvky formuláře jako je například textové políčko, stavový řádek, … .-)

 
neděle, 13. listopadu 2005 18:16:44

Pavel: Díky za doplnění ;)

K tomuto článku již není možné přidávat komentáře.