OKblog

Windows Vista zdarma!

Čtvrtek, 14. června 2007 17.27 Windows

Uznávám, není to tak úplně přesné. Microsoft uvolnil VHD soubor (virtuální harddisk) pro Virtual PC se systémem Windows Vista Enterprise. Pokud stále váháte, zda na Vistu přejít, vyplatí se ji si tímto způsobem trochu vyzkoušet.

Protože jde o virtualizovaný systém, budete se muset rozloučit prostředím Aero a spokojit se vyššími požadavky na hardware – pro virtuální provozování se doporučuje aspoň 1 GB RAM paměti. A samozřejmě oželet nějaké to místo na disku – a to minimálně 6 GB. Kromě toho jde o verzi omezenou na 30 dní.

Ke stažení je třeba se přihlásit, nicméně pod článkem najdete přímé odkazy na všechny tři části RAR archívu. podrobnější návod k instalaci a obrázky dodám, až dostahuju. (via cdr.cz)

Virtual PC 2007 Program pro virtualizaci (30,4 MB)

Část 1, část 2, část 3 Windows Vista VHD (RAR archiv, 3 části, celkem cca 1,5 GB)

Instalace

Virtual PC 2007

Virtual PC 2007
Zvolte „Create a virtual machine“

Virtual PC 2007
Pojmenujte nový virtuální stroj – třeba „Windows Vista“

Virtual PC 2007
Zvolte typ operačního systému

Virtual PC 2007
Paměti stačí 512 MB (pokud máte víc než 1 GB, můžete dát i víc)

Virtual PC 2007
Zvolte „An existing virtual hard disk“

Virtual PC 2007
Najděte soubor, který vznikl rozbalením staženého archívu (vista.vhd)

Virtual PC 2007

Spuštění

Virtual PC 2007
Vistu spustíte dvojklikem na položku, nebo tlačítkem „Start“ vpravo

Windows Vista

Windows Vista

Windows Vista

Windows Vista

Windows Vista

Windows Vista

Windows Vista

Windows Vista
Přihlašovací obrazovka s přednastaveným uživatelem „MSUser“

Windows Vista

Konečně uvnitř

Windows Vista

Windows Vista

Windows Vista

předchozí další


Související články

Komentáře (31)

 
čtvrtek, 14. června 2007 18:29:35

Kdo nehraje hry a ma trosku lepsi PC, tak se mu prechod na Vistu vyplati. Duvody vymyslet nebudu, akorat by z toho byl flame – zkuste a uvidite.. Jsem na ni uz asi 1,5 mesice na NTB a nebyt otresnych driveru od Sony, tak jsem 100% spokojen. Takhle jen 98% :)

 
čtvrtek, 14. června 2007 18:37:52

[1] Jirka: Díky za názor.

Přechodu na Vistu se bojím právě kvůli ovladačům. A stále ještě nevím, jestli brát 32 nebo 64-bitovou verzí… Jednou se ale budu muset rozhodnout.

Zatím nemám s Vistou žádné praktické zkušenosti, až na pár drobných oťukání na Invexu (tehdy ještě v betaverzi) a u kamaráda. A můj notebook by Vistu stejně neutáhl, takže jedině na desktop :D

 
čtvrtek, 14. června 2007 19:02:53

Předem předesílám, že jsem Linuxák. Musím říct, že moje zkušenosti s Vistou jsou velmi negativní. Když to řeknu ve zkratce přemrštěný nároky na běh jen kvůli pár naprosto zbytečnejm efektům (dobře uznávám jsou pěkný, ale proč takový nároky?), autorský ochrany jsou kapitloa sama pro sebe. Zkoušeli jste tady někdo nové Officy? To je hnus Velebnosti, naprosto nepřehledný nepřízpůsobivý rozhraní…

Když jsem k Vistám přicházel, šel jsem s negativními emocemi, zato jsem odcházel dost v rozpacích, zda to ten MicroSoft myslí vážně. (podotýkám, že když jsem si Visty zkoušel bylo vypnutý centrum zabezpečení na úroveň XPček, aby to neházelo furt Warningy…)

Kdyby se mě někdo zeptal jestli přejdu na Visty nabízela by se jedna otázka: „A co mi ten přechod přinese?“ Za sebe říkám – naprosto nic! ;)

Hezký den přeju

 
čtvrtek, 14. června 2007 19:13:15

[3] JackeLee: Nároky jsou větší, to je pravda. Ale efekty se dají vypnout – například když zapneš klasický W2k styl. Office 2007 se mi náhodou hodně líbí, na to rozhraní jsem si rychle zvykl. Ale to je subjektivní.

Nejsem si jistý, co ten přechod přinese. Ale až skončí podpora XPéček, už se na tohle ptát nebudeme (dobře, tebe jako linuxáka se to netýká).

Tobě taky a díky za názor ;)

 
čtvrtek, 14. června 2007 19:30:10

[3] JackeLee: Take rovnou rikam, ze jsem linuxak a jablickar :) ale prave Office 2007 je vec, ktera se mi libi – kvuli otevrenemu formatu OpenXML, je to urcite krok dopredu :):D

 
čtvrtek, 14. června 2007 19:36:58

[4] Dovolím si k tomu říct jednu poznámku, sic jsem si ještě nevytvořil publikovatelnej názor na to, který z otevřených formátů OpenXML/ODF je lepší, ale rozhodně by to neovlivnilo výběr Office, který bych pro něj používal (samozřejmě pokud by byl dobře všude implementován)

 
čtvrtek, 14. června 2007 19:38:43

[6] JackeLee: Jej tam měl být odkaz na [5] pavouka :(

 
čtvrtek, 14. června 2007 19:44:28

Windows Vista jsem taky zkousel asi 10 dni i kdyz mi nabizel 30 a take si myslim, ze je zbytecne narocny pro HW i kdyz jsem v nem rozjel vsechno. Jinak na prvni pohled mi prisel temer stejny jako XP jen s par efekty navic, ale proc ne, az tedy na tu cenu, za kterou bych to asi nebral… Prejit na Vistu? Ja osobne urcite ne… Jsem stastny linuxak, ktery presel z XPcek, ktere jsem pouzival cca 5 let. Jinak Vistu urcite, az vydaji prvni SP, protoze ted je strasne neohrabana a 32 nebo 64 bitova verze? Ja mam sice 64bitovy procesor, ale podle zkusenosti mi moc neprinasi a urcite bych sel radsi do 32 bitove uz jen kvuli vetsi podpory SW a ja nevim ceho jeste… Jinak dobry clanek..

 
čtvrtek, 14. června 2007 19:47:38

Promin, ze to pisu zvlast, ale zapomel jsem na to. K tomu Officu bych jen rekl, ze se mi 2007 taky vubec nelibi a je strasne neprehledna a podivne stavena. Myslim jen vzhledove. Funkcne jsem ji ani moc netestoval. Jinak nejvice se mi stejne libi Office 2003, ktera mi prijde nejlepsi :) Ted se musim uspokojit jen OpenOffice 2.2, ktery je sice taky velmi dobry, ale nekdy tak nesmyslne blbne, az je to neskutecne a proto se tesim na nove verze…

 
čtvrtek, 14. června 2007 19:52:30

[8] CrazyDog: Osobně se mi rozhraní líbí víc než defaultní omalovánky (Luna) na XP. S tím SP souhlasím, chtělo by to ještě vychytat mouchy :)
64-bit verze je prý rychlejší (zdroj neznámý), ale nevím. Do budoucna je to ale určitě lepší volba.

[9] CrazyDog: Jak už jsem psal o nějaký ten komentář výš, Office 2007 se mi líbí zatím asi nejvíc. I když mám radši nativní aplikace. Office 2003 se mi naopak nelíbil vůbec – hlavně kvůli té příšerné barvě.

U OOffice mi chybí pár věcí, které občas potřebuju (textová pole, prezentace…) a navíc jsem na Office už zvyklý. Pro mě jsou Office 2007 jenom kosmetickou změnou :)

 
čtvrtek, 14. června 2007 20:03:16

[10] xergic: Nevim co myslim tim „Textova pole“ ale prezentace lze i v OOffice snadno vytvaret. Nejsem zadnym priznivcem oo.org protoze mi na nem taky vadi celkem dost veci, ale jen konstatuji :)…
Jo 64-bitova verze do budoucna smysl ma, ale momentalne (ja osobne) bych do ni nesel pokud nechces vyuzit jeji vyhody, jako je velke RAM pameti a ja nevim co vsechno…

 
čtvrtek, 14. června 2007 20:09:50

A je to tu. Co clovek to nazor. Rozhodne se mi nezda za OS od MS 2900,- hodne. S ovladaci problem vseobecne neni, jen muj vyrobce notebooku ma podporu na bodu mrazu – temer vse fungovalo aniz bych musel instalovat dalsi ovladace (zvuk, wifi, bt, jas displaye, touchpad atd) – to se mi ve WinXP nestalo – na druhou stranu, integrovana webka nejde ani dnes. Zadne BSOD, zadny vytuh ani zamrznuti, prace se systemem okamzite, jakmile se objevi plocha – uz zadne dalsi cekani az se to vsechno zase nahraje.

Jo, vista je trosku narocnejsi, hlavne co se tyka ram, ale me to bohate vynahrazuje stabilitou a komfortem.

32 nebo 64bit? http://www.microsoft.com/windowsvista/1029/ordermedia/cs-cz/default.mspx

 
čtvrtek, 14. června 2007 20:12:01

[11] CrazyDog: Textová pole jsou fajn věcí ve Wordu, kde můžeš psát text kamkoliv do tebou zvoleného a umístěného pole (čtverce, obdélníku). Prý to v OpenOffice je, ale dosud jsem to nenašel.
A vytváření prezentací mi tam taky dvakrát nevyhovuje.

Pro všechny: článek by právě aktualizován a doplněn o obrázky :)

 
čtvrtek, 14. června 2007 20:15:45

[12] Jirka: Mám informace jenom z „doslechu“, praktické zkušenosti nemám. Podle mě bude problém s ovladači pro 64-bit systém. Možná se mýlím. Každopádně výrobci by se měli víc snažit :)

Jinak je krapet náročnější, ale i jako virtualizovaný systém běží docela svižně, dokonce si troufám tvrdit, že rychleji než virtualizované XPéčka.

 
čtvrtek, 14. června 2007 21:04:50

[12] Jirka: Proc by jsi mel nekdo kupovatr OEM verzi, kterou muzes nainstalovat max 2× pokud to uz nezmenili a jeste takovou verzi, ktera skoro nic neumi.
Jinak me taky jel zvuk, ale ani zaboha v 5.1 a zbytek zakladnich veci jako je net, grafika aj. Mi zvladlo i XP. Jen jsem musel nainstalovat Grafiku jak v XP tak i ve Viste aby jela 3D akcelerace. Ale s ostanim sw jsem mel celkem problem, jako je napr kamera pres firewire
[13] xergic: Jo tak tahle textova pole oo.org opravdu umi. Staci si je hodit do panelu a po kliknuti to funguje stejne jako v MS office. Prezentace nevytvarim a nevytvarel jsem je ani na windowsu, takze nemuzu posoudit. Pouzivam to jen na cteni…
[14] xergic: No ja si myslim ze s ovladace pro 64-bitou budou celkem problem…
Mozna ze ten virualizovani je nejak prizpusoven pro virtualizaci ;) MS udela cokoliv aby donutilo lidi je pouzivat.

 
čtvrtek, 14. června 2007 22:49:51

[3] JackeLee: Myslím, že větší nároky na hw jsou jasné. Lidi to časem nutí přejít na lepší hardware než ten co mají doma, začnou na tom vydělávat i ostatní společnosti a o to přeci jde ne. Myslím, že se tomu říká business nebo tak nějak :-D

Mě osobně jinak Office 2007 vyhovujou, jejich ovládání je jen síla zvyku, nic víc. Po víc jak měsíci práci na nich je to perfektně intuitivní a jde opravdu jen o zvyk. Aneb všechno nového po něčem zaběhnutém je zkrátka jen otázkou zvyku.

Jinak Windows Vista mi leží doma na stole, 30ti denní verze, musím se někdy dokopat k tomu abych ji taky vyzkoušel :-)

 
čtvrtek, 14. června 2007 23:05:28

[15] CrazyDog: Aha, to jsem nevěděl. A prezentace využívám dost často ve škole (kde je vlastně nutnost mít to v PowerPointu, protože ani překonvertovanou to tam nepřečte).
S 64-bit budou problémy ještě tak rok, možná dva. Pak se snad většina výrobců odhodlá udělat i 64-bit verzi ovladače.

A přizpůsobená ta verze možná je, ale stejně je rychlejší než Windows XP, kterou stejným způsobem distribuoval Microsoft kvůli IE7. A to ta verze XP byla fakt hodně okleštěná.

[16] QuickShare: :D

Vidím to úplně stejně. Zpočátku mírný zmatek, ale nakonec stejně skončíš u toho, že to je skoro stejné, jen bez horního (možná dokonce méně přehledného) menu. A třeba live preview považuju za skvělou věc, dokonce se divím, že na to nepřišli dřív.

Určitě vyzkoušej. Ale stejně není nad to vyzkoušet je přímo, bez virtualizace…

 
čtvrtek, 14. června 2007 23:06:29

Docela rád bych si instalaci a provoz Visty někdy vyzkoušel, doufám, že k tomu budu mít příležitost.

Jinak co se Aera týče, tak podle toho, co jsem viděl, si myslím, že má GNU/Linux dost navrch (Bery v kombinaci s Kiba-dock je prostě paráda).

 
pátek, 15. června 2007 13:01:23

Už ani nevím co si o té Vistě mám myslet. Článek je dobrý, zvláště podrobně popsaný každý krok instalace, ale zaráží mě fakt, proč takhle chodit na Vistu. Stejně to je jen na 30 dní. Samozřejmě souhlasím s tím, že se takhle dá vyzkoušet Vista, jenomže nemáš ověřené zda to je legální. Pokud je, což si myslím, že ano, tak si člověk může vyzkoušet Vistu. Další zaražející je to, že stahovat 1.5 GB z netu není nejlepší řešení, jen aby si člověk vyzkoušel na těch 30 dní Vistu. Vistu jsem měl. Doporučuji ji i ne. Zvláště nechápu proč na oficiálních fullboardech je nápis LOL Vista. Asi se vývojáři smějí svému produktu. Jestli to je 100% oficiální to nevím, ale proč by někdo platil za „falešné“ fullboardy? Je to divný a Vista není divná, ono to je velká změna. XP je XP, pokud máte, zůstaňte, rozhodně si nekupujte Vistu, je to zbytečně drahé záležitost a zdá se mi, že i zbytečné. Grafické prostředí Aero se mi nelíbí, v takové situaci můžete akorát si změnit na styl Win98, což mě dost mrzí. Zbytečně také Vista žere dost paměti.

Teď stručněji. Díky za článe, protože si zase můžu vyzkoušet Vistu a konečne se tak rozhodnout zda je dobrá či nesplňuje ani jedno procento vylepšení od XP z 98.

 
pátek, 15. června 2007 14:22:57

kde jsi vazl to XP a ten Linux?

 
pátek, 15. června 2007 15:02:38

[19] Králík: Je to jenom na vyzkoušení. Když se ti nebude líbit, jednoduše smažeš dva soubory. A za 30 dní si můžeš virtuální stroj přidat znovu a máš zase další měsíc na zkoušení. A to můžeš opakovat ještě dlouho.
Jinak je to naprosto legální, máš dokonce k dispozici automatické aktualizace.

Naopak, mně se styl Visty líbí (i když jsem zatím nezkoušel plnohodnotné Aero). Vista má pár zajímavých věcí, které se mi líbí (včetně rozhraní). A nezdá se mi, že žere nějak výrazně víc paměti, ale to se na virtuálním stroji dá těžko porovnávat. Přesto, a to opakuju už potřetí, je rychlejší než virtualizované Windows XP…

[20] Králík: Doinstaloval ;)

 
pátek, 15. června 2007 15:35:37

[21] xergic: Háhá vtipálek, no jak jinak :D A kde jsi je sehnal? :(

 
sobota, 16. června 2007 21:30:03

Mám více jak 2 roky starý notebook ASUS s 1024 MB RAM a processorem AMD 64 Athlon Mobile 3000+. V současné době více jak měsíc, mi na něm jako OS běží právě Windows Vista Ultimate.

Samotná instalace Vista mi zabrala asi 20 minut. Po naběhnutí systému jsem byl velice příjemně překvapen, neboť po zobrazení plochy, již bylo vše funkční, aniž bych musel něco doinstalovat z ovladačů na CD.

Grafické prostředí Aero je velice příjemná věc a jak já říkám, dost návyková. A nyní k těm údajným velkým HW nárokům Vista. Z mých 1025 MB RAM, mi Vista standardně ukrajují něco kolem 49 % a co se týče zatíženosti processoru, tak zde jej Vista zaměstnávají minimálně. V klidu mi měřič stabilně ukazuje 1 – 4 %. Samozřejmě jsem zkoušel vytížení processoru a RAM při zapnutém Aero i vypnutém, ale žádné znatelné zatížení jsem nezpozoroval.

Tedy dnes mohu s klidem prohlásit, že zpět na XP bych už nepřešel. Práce ve Vista je rychlá a komfortní a navíc aplikace se mi v ní spouštějí rychleji než v XP.

Toto jsou mé postřehy. Na flame reakce tady odepisovat nebudu. Je to boj s větrnými mlýny.

Podle mne, je Office 2007 velice povedený SW. Pás záložek byl z počátku i pro mne velké novum, ale po týdnu práce jsem si na to intuitivní ovládání natolik zvykl, že bych na starší Office zpět nepřešel. Prostě Office 2007 jsou parádní kousek a MS čest a slá

 
sobota, 16. června 2007 21:39:06

[23] Hudy: Tý jo, díky za zkušenost.

Tak konfiguraci notebooku máme podobnou, jen by mě zajímalo, jakou tam máš grafickou kartu. Já mám bohužel jen ATi Mobility Radeon s 32 MB a to je podle mě málo…

Co se týče nároků, tak jsou podle všeho taky srovnatelné (až na ty grafické teda).

Pořád přemýšlím, jestli má smysl přejít už teď, nebo ještě pár měsíců počkat. Navíc když mám legální XP Home/Professional OEM…

Ale je pravda, že je to všechno otázkou zvyku ;)

 
sobota, 16. června 2007 21:48:33

[24] xergic: no já mám rovněž ATI Mobility Radeon 9700, která by měla mít co jsem dohledal, pouze 64 MB VRAM. Jaké však bylo překvapení, když mi po nainstalování jelo AERO se vším všudy a bez nějakého kousání či tak něco. Prostě s ním či bez něj, vše jede plynule :).

 
pondělí, 18. června 2007 22:20:11

sux visty:)

 
pátek, 29. června 2007 18:09:55

[5] pavuk: office 07 ……goood very gooood

 
neděle, 8. července 2007 14:32:15

nevim no..vista mi pride uplne zbytecna…ja sem spokojen se svym Windows XP SP3 EXCELLENT XP EDITION (It's very fast and nice)..
hehe..tak si uzijte vistu ale pak si nestezujte s novym softwarem a novymi technologiemi vzniknou dalsi potize ktere vysta nebude zvladat…jinak at zije linux ubuntu feisty fawn s berylem ..kam se na nej hrabe nejaka vista…

Peace

 
čtvrtek, 16. srpna 2007 12:29:55

Přímé odkazy nefungují :)
Každopádně hend jak si vzpomenu na heslo z  MS Techcentra, tak to stáhnu a vyzkouším :)

 
pátek, 11. ledna 2008 16:07:08

Mne se Vista nelibi z nekolika duvodu, samozrejme je to subjektivni:
1. Hardwarove naroky jsou priserne, a grafika tomu moc neodpovida (tento vzkaz jsem psal z pocitace Apple iBook G3, 800Mhz, 256 MB RAM, ktery ma nainstalovany Mac Os 10.2.8., takze dost stary, a graficke efekty jsou srovnatelne s Vistou, ktera je stejne ukradla Macu).
2. Bezpecnost je velmi slaba, napriklad Windowsove hesla jdou za nekolik minut automaticky prolomit programem ophcrack(.org), coz pokud vim u Macu ani Linuxu/BSD (ktery mam na druhem pocitaci) nejde.
3. Viry. Jen na Windows potrebujete antivir.
4. Vse je hrozne komercni, coz priznavam Mac asi taky, ale alespon Linux ne.
5. Chyby.

Samozrejme opakuji ze tento nazor je subjektivni, budu rad kdyz ho nekdo zkritizuje :)

 
středa, 2. července 2008 16:03:19

Zbylečně přeplácané. A velice nestabilní… myslim, že i zdarma je moc drahý…

K tomuto článku již není možné přidávat komentáře.